Jedna od najaktuelnijih tema u svetskim okvirima je kreativna ekonomija od koje žive najbogatije zemlje sveta poput Velike Britanije i USA, a da je značajno mesto pronašla i na našoj sceni, govori prvi panel na temu kreativne ekonomije u Srbiji koji je održan na ovogodišnjem Kopaonik Business Froumu.
O važnosti ulaganja u kreativnu ekonomiju i njene oblasti poput IT-a, dizajna, filma, pozorišta, muzike, arhitekture, umetnosti, medija, advertisinga, mode, izdavaštva … govori i podatak da je kreativna ekonomija u Srbiji ostvarila rast veći od 37,4 odsto što je čini najbrže rastućim sektorom u našoj zemlji, prema podacima iz studije Svetske banke, koju je naručio Kabinet Predsednice Vlade Srbije Ane Brnabić.
Panel je vodila Branka Conić, direktor PR Agencije New Moment, a odgovore na pitanja šta je kreativna ekonomija, koji su njeni potencijali i izazovi u Srbiji i da li kreativnost i nove ideje mogu da budu najdragoceniji izvozni proizvod naše zemlje u budućnosti dali su učesnici panela: Lazar Džamić, profesor i nekadašnji direktor planiranja u Google UK, najrarazvijenijoj kreativnoj ekonomiji na svetu; naš istaknuti glumac, reditelj i producent Dragan Bjelogrlić, čija serija „Senke nad Balkanom“ obara rekorde gledanosti u celom regionu; Branko Milutinović, CEO Nordeusa, jedne od najuspešijih srpskih globalnih digitalnih kompanija, globalnog lidera u gaming industriji i Lazar Sakan, kreativni direktor kompanije New Moment, koja je prošle godine osvojila pet nagrada na najvećem svetskom takmičenju za kreativnost Cannes Lions.
Profesor Džamić je definisao kreativne ekonomije kao jedini pametan odgovor na izazove sadašnjeg sveta u kome će automatizacija i robotizacija potpuno pojesti sadašnje prednosti jeftinog rada. On je dodao da mi ne možemo da radimo ni jeftinije, ni bolje od mnogih zemalja, ali možemo pametnije.
Lazar Sakan je istakao da snaga Srbije leži u tome što kroz istoriju nismo imali jasne, unapred definisane sisteme i zadata pravila, što je ostavljalo prostora za improvizaciju, snalaženje i razvoj kreativnosti. Kreativnost je nama u krvi, a New Moment agencija je najbolji dokaz da naši kreativci mogu da stoje rame uz rame sa kreativcima iz celog sveta i ne da su sa njima ravnopravni, već i da u kreativnoj utakmici pobeđuju.
Dragan Bjelogrlić je istakao veliki izvozni potencijal srpskog filma, po kome možemo da budemo prepoznatljivi u svetu. „Srbija u filmskom izrazu treba da se pozicionira nešto otprilike kao „Južna Amerika Evrope“, a inspiraciju i teme treba da tražimo u našem mentalitetu i svakodnevici. Budućnost filma je na TV platformama koje omogućavaju da vam neki sadržaj bude dostupan u svakom trenutku kad god poželite i koliko god poželite“.
Govoreći o budućnosti srpske kinomatografije, Bjelogrlić je istakao da je ona može da bude lider u našem regionu i naglasio da ga raduje činjenica da se prepoznaje važnost specijalizovanih kanala koji promovišu domaći igrani program.
“Raduje me pojava Top kanala koji pušta samo filmove i serije. Ne znam kako će se on dalje razvijati, ali to zaita može da bude revulucionarno za nas. Važna je pojava takvog kanala koji je prepoznao biznis i prepoznao igranu formu kao nešto u šta treba ulagati”, rekao je Bjelogrlić.
Branko Milutinović, osnivač Nordeusa je ukazao na jedinstvenu šansu Srbije da baš u oblasti kreativne ekonomije uhvati korak sa najsavremenijim zemljama sveta. U ovoj oblasti su nam šanse izjednačene i jedino sa čime se takmičimo su naši talenti i upornost da u tome istrajemo, Milutinović je istakao važnost ulaganja u obrazovanje i mlade koji će biti naši lideri za budućnost.
Na panelu na Kopaoniku je najavljeno održavanje prve konferencije o kreativnoj ekonomiji u Srbiji, na inicijativu premijerke Ane Brnabić, koja će se održati u Kinoteci, u Beogradu, 13. marta