51. Beogradski internacionalni teatarski festival (BITEF) traje od 22. do 30. septembra. Specifičnost festivala je spektakl Planina Olimp, proslavljenog belgijskog reditelja Jana Fabra, koji traje 24 sata, bez pauze.
Nije lako bezbediti sponzorstva i donacije privatnog sektora u Srbiji, jer ne postoji dovoljno razvijena svest o značaju ulaganja u kulturu, ni stimulativni zakonski okvir, istakla je Jelena Knežević, izvršna direktorka BITEF-a.
Festival se održava pod sloganom „Epic Trip“. Zašto ste se odlučili za ovaj slogan? Po čemu je ovogodišnja manifestacija specifična?
Sve predstave na 51. Bitefu povezuje pojam „epskog“, jer sadrže epsku građu ili imaju epsko trajanje. Ovogodišnji Bitef je specifično „putovanja“ u prošlost, ali i „putovanje“ u posebna psihofizička stanja omamljenosti i halucinacije.
Kuriozitet festivala je predstava Planina Olimp, proslavljenog belgijskog reditelja Jana Fabra, koja je promenila savremenu istoriju pozorište, jer spektakl traje 24 sata bez pauze. Izvedena je samo u nekoliko najvećih gradova u svetu. Ona predstavlja produkcioni izazov, ali će biti i izazov za beogradsku publiku, koja će imati jedinstvenu priliku da prisustvuje ovakoj vrsti događaja u Sava Centru, na otvaranju festivala.
Koji su najveći problemi u realizaciji pozorišnih inicijativa u kulturi u Srbiji?
U Srbiji se ne prepoznaje značaj koji kultura ima u sveobuhvatnom društvenom razvoju, a posebno njen značaj u promociji naše zemlje u inostranstvu. Za kulturne sadržaje zainteresovano je sve manje publike, s obzirom da je kupovna moć veoma oslabljena, ali i zbog generacija mladih koji su odrasli na kiču i šundu.
Drugi problem je nedovoljna solidarnost i empatija nas koji stvaramo i organizujemo kulturne događaje, te nesposobnost da se izborimo za depolitizaciju u kulturi.
Koliko su ove godine kompanije pokazale interesovanje za uključivanje u finansiranje BITEF-a ove godine?
Teško je obezbediti sponzorstva i donacije iz privatnog sektora u Srbiji, jer i dalje ne postoji dovoljno razvijena svest o značaju ulaganja u kulturu, ali ni stimulativni zakonski okvir. Bitef dugom tradicijom, značajem koji ima u svetu, ali i uvek zapaženom marketing i PR kampanjom uspeva da zadrži i obezbedi nove partnere.
Za ovogodišnji festival postojalo je interesovanje dugogodišnjih partnera i kompanija sa kojima do sada nismo sarađivali.
Ove godine, pored Ministarstva kulture, Grada Beograda, ambasada i stranih kulturnih centara, imamo veliku podršku agencije I&F McCann grupe, ali i naših dugogodišnjih sponzora : Coca-Cola HBC, TeleGroup, MTS. Među medijskim sponzorima su i časopisi Magazin Biznis i Ekonometar.
Kako vidite budućnost BITEF-a u Srbiji?
Verujem u viziju Anje Suše, pozorišne rediteljke i dugogodišnje selektorke Bitefa da je Bitef mesto kontinuiranog progresivnog i ne uvek poslušnog teatra, kao i mesto internacionalne promocije Srbije – što je u duhu sa izvornom pozicijom ovog festivala, rekla je Jelena Knežević.